αρχική  site map  επικοινωνία

Περιοδικό ΑΥΛΑΙΑ, 2007


«Από την ανάληψη των καθηκόντων μας, αντιληφθήκαμε ότι η Όπερα Θεσσαλονίκης χρειάζεται εξωστρέφεια, πρέπει δηλαδή να γνωρίσει ο κόσμος αυτήν ως θεσμό και την ίδια την όπερα ως είδος...»

  • - Ποιες προτεραιότητες θέσατε, αναλαμβάνοντας καλλιτεχνική διευθύντρια της Όπερας Θεσσαλονίκης. Ποιες ριζοσπαστικές αλλαγές σκοπεύετε να επιφέρετε;

«Οι πιο σημαντικές πρώτες προτεραιότητες της νέας διοίκησης, ήταν η δημιουργία χώρων εργασίας, η στελέχωση του οργανισμού, η εξόφληση των οφειλών από παλιές παραγωγές και η εύρεση τρόπων προβολής και επικοινωνίας με σκοπό την επίτευξη της εξωστρέφειας. Όλα αυτά πραγματοποιήθηκαν αφού ανταποκρίθηκε η πολιτεία για την αύξηση της επιχορήγησης. Με δύο λόγια η Όπερα Θεσσαλονίκης είχε ένα θεσμοθετημένο καθεστώς, αλλά δεν λειτουργούσε ως οργανισμός. Ήταν δε  η πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2005 που η Όπερα αποκτούσε Καλλιτεχνική Διεύθυνση. Αφού στελεχωθήκαμε στοιχειωδώς, ξεκίνησε το καλλιτεχνικό έργο. Στη συνέχεια σχεδιάσαμε το παιδαγωγικό μας πρόγραμμα με τον τίτλο «παις Όπερα». Αισθανόμουν σαν να ξεκινούσα εκ του μηδενός... Όταν ανέλαβα τα καθήκοντα μου, όλα ήταν ρευστά αλλά και μετέωρα. Η Όπερα Θεσσαλονίκης στηριζόταν μόνον σε μια ιδέα, σε μια φιλότιμη και υπεράνθρωπη προσπάθεια προηγουμένων διοικήσεων να δημιουργηθούν οι βάσεις για ένα μελλοντικό αυτόνομο θέατρο στη Θεσσαλονίκη. Με πολλή χαρά ακούσαμε το Φεβρουάριο του 2007 τον τότε υπουργό να εξαγγέλλει την έναρξη των συζητήσεων για τη σύσταση νόμου, που θα ίδρυε σε κάποιο λογικό διάστημα την Όπερα Μακεδονίας - Θράκης. Ελπίζω σύντομα να γίνει το σχέδιο νόμου και να κατατεθεί στην Βουλή. Όσον αφορά ριζοσπαστικές αλλαγές προσωπικά πιστεύω ότι δεν μπορούμε να κάνουμε «εκθαμβωτικά θαύματα» σε σταθερή βάση, όσο η πολιτική βούληση δεν απελευθερώνει την Όπερα Θεσσαλονίκης από τις «αγκύλες» του Κ.Θ.Β.Ε., το οποίο αποφασίζει για την καλλιτεχνική της πορεία, αφού παραχωρεί την άδεια χρήσης του χώρου και του χρόνου διεξαγωγής των παραγωγών της». Αναγκαζόμαστε να παρουσιάζουμε έργο σε άλλες αίθουσες της πόλης ακατάλληλες για το είδος.

  • - Πόσα χρήματα απαιτούνται για την παραγωγή ενός έργου;

«Στο status που βρίσκεται η Όπερα Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή, όπου δεν διαθέτει δικούς της τραγουδιστές, δική της ορχήστρα, δική της χορωδία, δικές της υπηρεσίες και δικό της χώρο, θα πρέπει να μιλήσουμε για ένα κόστος παραγωγής, το οποίο βασίζεται καθαρά και μόνο σε μετακλήσεις. Αυτό σημαίνει ένα υπέρογκο ποσό, που εξαντλείται κάθε φορά σε έξι παραστάσεις - βραδιές περίπου. Επιπλέον η διοικητική και τεχνική υποστήριξη που παρέχεται από το Κ.Θ.Β.Ε. στην Όπερα Θεσσαλονίκης είναι η στοιχειώδης, με αποτέλεσμα να δαπανώνται πολλά χρήματα από τον προϋπολογισμό της σε υπηρεσίες εξωτερικών συνεργατών». Αξίζει να σημειωθεί βέβαια το γεγονός, ότι ακόμη επιχορηγούμαστε με το 4% της επιχορήγησης, που δίδεται στην Εθνική Λυρική Σκηνή στην πόλη των Αθηνών».

  • - Που βρίσκετε αυτά τα χρήματα; Είναι αρωγός σας η πολιτεία;

«Η πολιτεία με την ανάληψη των καθηκόντων μας, διπλασίασε την επιχορήγηση, αλλά και πάλι το ποσό δεν είναι επαρκές. Αποδεικνύει όμως σταθερά το ενδιαφέρον της για τον θεσμό. Δραστηριοποιούμαστε από φέτος και στην προσέλκυση χορηγιών» .

  • - Οι Έλληνες έχουν την ανάλογη μουσική παιδεία για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν και να κατανοήσουν ένα δύσκολο μουσικό είδος όπως είναι η Όπερα;

«Δύσκολο όχι, άγνωστο ναι. Βεβαίως, αν συγκρίνει κανείς την παράδοση κλασικής μουσικής γενικά που έχουν άλλες χώρες σε σχέση με τη δική μας, η οποία είναι μηδαμινή, συμπεραίνει κανείς, ότι η Ελλάδα έχει κάνει άλματα από τα μέσα του 20ου αιώνα. Έχουν φύγει τις τελευταίες δεκαετίες πολλοί Έλληνες στο εξωτερικό για να μεταλαμπαδεύσουν τις εμπειρίες τους.  Πάντως αν συγκρίναμε τη χώρα μας με μία χώρα σαν τη Γερμανία, θα ήμασταν άδικοι, καθώς έχει μία παράδοση πέντε αιώνων στην Όπερα.»

-Ποιες από τις γνωστές όπερες, έρχονται πρώτες στην προτίμηση του κοινού;

«Το ελληνικό κοινό ανταποκρίνεται με ενθουσιασμό σε όπερες που έχουν μουσική ευχάριστη στην ακοή και με λιμπρέτο με έντονη δράση και πλοκή. Αγαπάει, δε, περισσότερο από άλλους δημιουργούς τους γείτονες Ιταλούς».

-Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συνθέτες;

«Έχω πολυάριθμες αγαπημένες συνθέσεις, όχι συνθέτες. Αριστουργήματα έχουν γραφεί ανά τους αιώνες, απλά ο ρομαντισμός, ο υστερορομαντισμός και ο ιμπρεσιονισμός με εκφράζουν περισσότερο». Επίσης, αν έπρεπε να επιλέξω οπωσδήποτε έναν συνθέτη, θα μιλούσα για τον τελευταίο πρόγονο του ρομαντισμού τον κύριο L.van Beethoven, που μου δίνει δύναμη, όταν τον μελετώ». 

  • - Πόσα μουσικά έργα έχετε διευθύνει και ποια ήταν η καλύτερη στιγμή στην καριέρα σας;

«Αριθμητικά δε μπορώ να υπολογίσω τα έργα που έχω διευθύνει μέχρι τώρα. Έχω διευθύνει συμφωνικές συναυλίες και παραστάσεις όπερας. Από τις πιο ευτυχισμένες στιγμές όμως της καριέρας μου ήταν η αναγνώριση των θυσιών μου για αυτή την πορεία στην οποία κατόρθωσα να φτάσω μέχρι σήμερα, λιγότερο θα έλεγα και κάποιες έντονες στιγμές μουσικής πράξης στην πρόβα και στο πόντιουμ». Δάκρυα χαράς μου έρχονται βέβαια όταν συνεργάζομαι με ερμηνευτές, που το ταλέντο τους με συνεπαίρνει. Εκείνη την στιγμή ευγνωμονώ τον Θεό που έδωσε στον άνθρωπο αυτό το μοναδικό χάρισμα επικοινωνίας, την μουσική». 

  • - Τι σημαίνει μουσική διεύθυνση για εσάς;

«Μουσική διεύθυνση σημαίνει συντονισμός. Ο μουσικός διευθυντής έχει την απόλυτη ευθύνη της ερμηνείας και της πιστής και σωστής εκτέλεσης του έργου, πρέπει να είναι πολύ καλά προετοιμασμένος και να κατέχει το έργο λίγο καλύτερα από αυτόν που το συνέθεσε... Η γνώση αυτή μαζί με την εμπνευσμένη διδασκαλία ενός έργου είναι απαραίτητα μεταξύ άλλων για να κερδίσει ο μαέστρος τον σεβασμό από το σύνολο που κατευθύνει. Στη συνέχεια πρέπει να διδάξει το έργο στην ορχήστρα, στους σολίστες και στην χορωδία. Κάποια στιγμή συνενώνονται αυτά τα «σώματα» μεταξύ τους και με την προχωρημένη σκηνοθετική διδασκαλία, ολοκληρώνει τον διδακτικό του ρόλο στις τελικές πρόβες, οι οποίες λαμβάνουν χώρα στη σκηνή. Στις παραστάσεις ο μουσικός διευθυντής είναι, εκτός από ερμηνευτής και κάτι σαν «τροχονόμος» που πρέπει να αποφύγει την πιθανότητα «ατυχήματος» και να καθοδηγεί σε πολλαπλά επίπεδα με τη γλώσσα του σώματος, να κάνει το έργο να ρέει...»

  • - Τι επιθυμείτε πολύ στο άμεσο μέλλον;

«Βασικά εύχομαι να μπορέσω συνεχίσω αυτή την προσπάθεια που κάνω για την Όπερα Θεσσαλονίκης και να τη δω να ολοκληρώνεται. Θέλω να δω την Όπερα Θεσσαλονίκης να γίνεται αυτόνομη!»

  • - Ποιο είναι το καλλιτεχνικό σας όνειρο;

«Έχω αφοσιωθεί στην Όπερα Θεσσαλονίκης και θα ήθελα κάποια στιγμή να ασχοληθώ λίγο περισσότερο με την προσωπική μου καλλιτεχνική πορεία. Όνειρο του κάθε μαέστρου είναι να διευθύνει στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου και να συνεργαστεί με τις μεγαλύτερες ορχήστρες που υπάρχουν!». Να τολμήσω μία μεταφορά? Η οδήγηση μπορεί να είναι ευχάριστη, ενίοτε δυσάρεστη όταν το όχημα είναι προβληματικό, πολλές φορές - από απροσεξία -  ακριβή όταν έρχεται ένα πρόστιμο ή όταν είναι απαραίτητη μία έκτακτη επισκευή, μοιραία - από απειρία ή πεπρωμένο - όταν συμβεί ένα ατύχημα, συχνά εκνευριστική όταν έχει πολλή κίνηση...., εφιαλτική όταν δεν υπάρχει πουθενά πάρκινκ... γίνεται όμως απόλαυση με αυτοκίνητα των ονείρων μας, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.

Βασίλης Παπαβασιλείου






active³ 4.7 · © 2000 - 2011 IPS Ltd · Όροι χρήσης