αρχική  site map  επικοινωνία

City protal, 8.5.2007


«Στόχος μας ήταν να καταφέρουμε να προσκαλέσουμε τα παιδιά και τους νέους κοντά μας για να γνωρίσουν τον μαγικό κόσμο της Όπερας και το καταφέραμε» δήλωσε στην Αναστασία Γρηγοριάδου και το περιοδικό CITY η Λίζα Ξανθοπούλου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Όπερας Θεσσαλονίκης για το 1ο Φεστιβάλ «παις Όπερα».

Η Όπερα είναι για παιδιά; Γιατί, με ποιον τρόπο και ποιες προϋποθέσεις;
Βασικό στοιχείο του πολύμορφου είδους της Όπερας είναι ο λόγος. Πολλά από τα libretti των λυρικών έργων στηρίζονται στον κόσμο των παραμυθιών. Αν η υπόθεση του έργου είναι κατανοητή και κατάλληλη, η μελοποίησή της φτάνει αβίαστα στον μικρό θεατή, πάντα «καλό αγωγό» της μελωδίας, της αρμονίας και του ρυθμού.

Πώς ξεκίνησε το παιδαγωγικό πρόγραμμα «παις Όπερα»; Με ποιο σκεπτικό και ποια φιλοδοξία; Είναι σημαντικό για σας και γιατί το παιδαγωγικό έργο της Όπερας Θεσσαλονίκης;
Αφενός πιστεύω, ότι ένα εν δυνάμει αυτόνομο λυρικό θέατρο των Βαλκανίων, θα έπρεπε να διαπαιδαγωγήσει το αυριανό του κοινό, αφετέρου είναι σίγουρο ότι η παιδεία στο είδος της Όπερας είναι ανύπαρκτη. Στόχος μας ήταν να καταφέρουμε να προσκαλέσουμε τα παιδιά και τους νέους κοντά μας για να γνωρίσουν τον μαγικό κόσμο της Όπερας και το καταφέραμε. Η φιλοδοξία μας είναι να χαρίσουμε πνευματικές, αλλά και αξέχαστες εμπειρίες στους μικρούς - ακόμα - θεατές. Αξίζει να υπογραμμιστεί, ότι το σύνολο των παιδαγωγικών μας δραστηριοτήτων προσφέρθηκε δωρεάν, αφού επιχορηγήθηκε από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός».

Η έως τώρα εμπειρία σας από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του παιδαγωγικού προγράμματος ποια είναι; Πώς ανταποκρίθηκε το κοινό, μικρών και μεγάλων θεατών;
Πάνω από τις προσδοκίες μας! Σας παραθέτω τα στοιχεία απολογισμού της επισκεψιμότητας στις παραγωγές μας και της συμμετοχής των παιδιών στο πρόγραμμα, με μεγάλη βεβαίως συμμετοχή ενηλίκων:
20 παιδιά Γυμνασίου συμμετείχαν στο εργαστήριο της Όπερας Θεσσαλονίκης με θέμα την όπερα Η Έξυπνη του Carl Orff που θα παρακολουθήσετε στο Φεστιβάλ. Συνεργάστηκαν μεταξύ τους και με τους συντελεστές της παράστασης στην σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια.
65 σχολεία της Θεσσαλονίκης και των περιχώρων πήραν μέρος στα εργαστήρια του «παις Όπερα».
300 παιδιά και νέοι καλλιτέχνες θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ αποδεικνύοντας με τον πιο άμεσο τρόπο το ταλέντο τους και την αγάπη τους γι' αυτό το μουσικοθεατρικό είδος τέχνης.
1500 παιδιά μυήθηκαν στον μαγικό κόσμο της όπερας, στον χώρο του σχολείου τους, μέσα από βιωματικές εμπειρίες στον κόσμο της όπερας από έξι ειδικευμένους εμψυχωτές.
6000 παιδιά της Θεσσαλονίκης, της περιφέρειας και κοινωφελών ιδρυμάτων παρακολούθησαν παραστάσεις όπερας προσαρμοσμένες και διασκευασμένες για αυτά.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια που αφορούν στη συνέχιση της εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Όπερας Θεσσαλονίκης; Πώς αυτά μπορούν να πραγματοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο;
Θα συνεχίσουμε τα παιδαγωγικά μας εργαστήρια στους χώρους των σχολείων, αφού δεκάδες σχολεία, που δήλωσαν φέτος, συμμετοχή δεν μπορέσαμε να τα συμπεριλάβουμε. Μάλιστα σχεδιάζουμε τον διπλασιασμό του ομάδας των εμψυχωτών, ώστε να μπορούμε να επισκεπτόμαστε καθημερινά μεγαλύτερο αριθμό σχολείων. Ο καλύτερος μελλοντικά τρόπος πραγματοποίησης των εργαστηρίων εξαρτάται κατά πολύ από την παράδοση αυτού του προγράμματος, καθώς και την βελτίωση της συνεργασίας των εκπαιδευτικών με την Όπερα.

Έχετε ήδη συνεργαστεί με εκπαιδευτικούς και άλλους φορείς για τα παιδαγωγικά σας προγράμματα και όχι μόνο; Σκοπεύετε να επεκτείνετε τις συνεργασίες και δράσεις σας;
Η Όπερα συνεργάστηκε ήδη με τα μεγαλύτερα Ωδεία της πόλης, τις Πρυτανείες και τα Μουσικά Τμήματα των Πανεπιστημίων της, με εκπαιδευτικούς φορείς, συλλόγους και με την ιδιαίτερη υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης. Η Όπερα Θεσσαλονίκης μέσω της εξωστρέφειας, της επικοινωνίας και συνεργασίας της με φορείς πολιτισμού και εκπαίδευσης ωφελείται, καθώς πριν λίγο καιρό κανείς δεν γνώριζε την ύπαρξή της.
Εκτός αυτού οφείλει να προσφέρει επαγγελματικές εμπειρίες στους νέους, σε μία χώρα μάλιστα που αυτό είναι δυνατόν μόνο στο εξωτερικό.

Τι μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος στο 1ο Φεστιβάλ «παις Όπερα»; Σε ποιους απευθύνεται;
Καταρχήν είναι μια μεγάλη γιορτή για τα παιδιά, η οποία συνδυάζει το παιχνίδι, το θέαμα, το παιδικό δρώμενο, την έκπληξη, αλλά και την μετάδοση γνώσεων και εμπειριών από τον κόσμο του Μουσικού Θεάτρου.
Δεν έχει τόση σημασία η καλλιτεχνική αρτιότητα των παραγωγών, όσο η προσπάθεια 300 παιδιών να δημιουργήσουν. Πιστεύω, ότι από το παιδαγωγικό μας πρόγραμμα γενικά ωφελήθηκαν και θα ωφεληθούν πολλοί ενήλικες, αφού αυτοί δεν είναι περισσότερο μυημένοι. Στοιχηματίζω, ότι θα συλλάβουμε πολλούς ενήλικες στην αίθουσα της παρουσίασης του νέου εκπαιδευτικού ψηφιακού μας υλικού, να περιηγούνται ηλεκτρονικά στον οδηγό όπερας για παιδιά και να παίζουν με πάθος το video - game «Η Απαγωγή από το Σεράι».
Το τέλος των εκδηλώσεων θα σφραγίσει η ρίψη πυροτεχνημάτων στον ουρανό της Δυτικής Θεσσαλονίκης!

Το Φεστιβάλ φιλοδοξεί να γίνει θεσμός; Τι καινούριο νομίζετε θα διαμορφώσει κάτι τέτοιο; Υπάρχει εμπειρία ανάλογων δράσεων στο εξωτερικό;
Ναι! Γι' αυτό του δώσαμε τον τίτλο 1ο Φεστιβάλ. Το 2ο θα είναι διαγωνιστικό και διεθνές. Μια τέτοια μεγάλη γιορτή, μια δημιουργική σύναξη πλήθους παιδιών και νέων στο όνομα της Όπερας, ένα πολύπλευρο μουσικοθεατρικό δρώμενο από παιδιά για παιδιά είναι σίγουρα ένα μεγάλο πολιτιστικό γεγονός με ανυπολόγιστη και μακροχρόνια παιδαγωγική συμβολή. Στο εξωτερικό υλοποιούνται πολύ συχνά παρόμοιες ιδέες.

Στην πόλη της Θεσσαλονίκης υπάρχει κοινό που ενδιαφέρεται για την Όπερα; Αρκεί για να συντηρήσει παραστάσεις και παραγωγές έργων όπερας; Τι θα μπορούσε να στηρίξει αυτό το κοινό και πιθανά να το διευρύνει;
Το κοινό της Θεσσαλονίκης είναι εκλεκτό, πνευματικά καταρτισμένο και απαιτητικό. Έχει αποδείξει την αγάπη του για το είδος. Αν μπορέσει η Όπερα Θεσσαλονίκης να αποκτήσει τον δικό της «χωρο-χρόνο...» και την αυτονομία της, η επισκεψιμότητα είναι σίγουρη, ειδικά όταν οι πολίτες της Βορείου Ελλάδος υπομένουν τόσα χρόνια την απουσία ενός τέτοιου Πολιτιστικού Οργανισμού, ενώ στα Τίρανα έχει στέγη...

Η Όπερα Θεσσαλονίκης έχει λύσει τα βασικά υλικοτεχνικά και άλλα χρόνια προβλήματά σας; Τι ανήκει στις πρώτες προτεραιότητές σας; Αυτήν τη στιγμή ποιο θεωρείται ότι είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που θα θέλατε ή επιβάλλεται να λυθεί το συντομότερο δυνατό;
Η Όπερα Θεσσαλονίκης έχει μετατραπεί σε οργανωμένο πολιτιστικό φορέα. Με στελέχωση, οργάνωση, στόχους και προγραμματισμό. Της λείπει δυστυχώς η επαρκής διοικητική και τεχνική κάλυψη καθώς και ο χώρος, αφού αυτός παραχωρείται σε αυτήν για ελάχιστο χρονικό διάστημα από το Κ.Θ.Β.Ε.
Στις 23 Φεβρουαρίου 2007 αναγγέλθηκε η μελλοντική της αυτονόμηση και η μετονομασία σε ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΠΕΡΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ., μετά από σχετικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί από το ΥΠ.ΠΟ..
Αυτό όμως που επιβάλλεται μέχρι να υλοποιηθεί αυτή η εξαγγελία, είναι να δώσει η πολιτεία λύσεις, ούτως ώστε να μην εξαρτάται η καλλιτεχνική δημιουργία και η λειτουργία της Όπερας απόλυτα και καταλυτικά από την Διοίκηση του Κ.Θ.Β.Ε., που κάθε μέρα εύχεται να αποκολληθεί η πρώτη από αυτό, μην συνδράμοντας δυστυχώς στην πρόοδό της.






active³ 4.7 · © 2000 - 2011 IPS Ltd · Όροι χρήσης