αρχική  site map  επικοινωνία

Μαθαίνοντας τεχνάσματα από έμπειρους αρχιμουσικούς


Frankfurter Allgemeine Zeitung, 22.11.02

Μαθαίνοντας τεχνάσματα από έμπειρους αρχιμουσικούς

Στη Λίζα Ξανθοπούλου απονέμεται σήμερα το βραβείο του διαγωνισμού αρχιμουσικών του Μπαντ Χόμπουργκ / Βραδυνή συναυλία

Για την Λίζα Ξανθοπούλου η νίκη στον διαγωνισμό αρχιμουσικών του Μπαντ Χόμπουργκ ήρθε την κατάλληλη στιγμή: αρχίζοντας να διαγράφεται ανοδικά η νεαρή της καριέρα με συμβόλαια για συναυλίες στις πόλεις Κότμπους, Νυρεμβέργη, Μπάντεν-Μπάντεν, Βάιν και για διεύθυνση οπερατικών παραστάσεων στο Βίτρσμπουργκ και στη γενέτειρά της Θεσσαλονίκη, «άνοιξαν οι ουρανοί και ακούστηκε στη γη ένα μπράβο». Έτσι εκφράζεται η γεμάτη ταμπεραμέντο, αλλά και στοχαστική μουσικός στη συνέντευξή της με την εφημερίδα μας: ως επιβεβαίωση και ενθάρρυνση στην πορεία της, ως απόθεμα ενέργειας για την επόμενη ήττα «που θα έρθει με βεβαιότητα. Αλλά έχω απαλλαγεί πλέον από τους νεανικούς φόβους μου, περιμένω τώρα να έρθουν τα πράγματα όπως θέλουν».

Όλα άρχισαν στην ηλικία των έξη ετών με μαθήματα πιάνου. Σύντομα άρχισε να δοκιμάζει στο πιάνο ελληνικά τραγούδια που άκουγε, ανακαλύπτοντας το όργανο ως ‘πηγή ευχαρίστησης', ενώ σε όλη τη διάρκεια της σχολικής της ηλικίας συνόδευε ή διηύθυνε χορωδίες και διαπιστώνοντας ότι πραγμάτωνε καλύτερα τον εαυτό της και τη μουσικότητά της μέσα σε σύνολα...... Μεταξύ της διεύθυνσης στις δοκιμές και της διεύθυνσης συναυλιών η αρχιμουσικός βλέπει διαφορές. Στις δοκιμές σημασία έχει η μονοσήμαντη, παιδαγωγικά και ψυχολογικά πειστική μεταβίβαση της μουσικής οργάνωσης, στηριγμένη σε αλάθητη ακοή, αίσθηση ρυθμού, μελωδικότητα, εξισορρόπηση ήχου και σχολή του έργου. «Πρόκειται για λεπτοδουλειά με αύρα, μάτια, χέρια, δάκτυλα. Συνεννοούμαι με χειρονομίες, ολοένα λιγότερο με λόγια, μόνο τα απολύτως απαραίτητα, κι αυτά σύντομα και λιτά». Στις συναυλίες η διεύθυνση της ορχήστρας έχει να κάνει με την προσωπική ακτινοβολία. «Όμως τα σήματα τώρα πια υπενθυμίζουν ό,τι είχαμε από κοινού διδαχθεί. Απομένει η έμπνευση στην αμοιβαία ανταλλαγή με την ορχήστρα και το κοινό.».......

Θα διευθύνει το πρόγραμμα στη συναυλία του Μπαντ Χόμπουργκ χωρίς μπαγκέτα, «γιατί θέλω να μεταβιβάσω τον συγχρονισμό της κίνησης των ήχων στην ορχήστρα». Στον ανδροκρατούμενο χώρο, η γυναίκα αρχιμουσικός είναι ασυνήθιστη εικόνα, τόσο για τις ορχήστρες όσο και για το κοινό. «Προσωπικά δεν αισθάνομαι εξωτική, αλλά η ορχήστρα παρακολουθεί τη γυναίκα αρχιμουσικό με οξύτερη κρίση απ' όσο τον άνδρα. Η γυναίκα πρέπει να αποδείξει αν μπορεί καν να διευθύνει, ενώ ο άνδρας αν μπορεί να διευθύνει καλά» .

ELLEN  KOHLHAAS






active³ 4.7 · © 2000 - 2011 IPS Ltd · Όροι χρήσης